Managed hosting door True

‘Meer partnerwaarde creëer je door competitie’

Onder Vuur: Rein Ledeboer, partnermanager BlueDolphin

 

Rein Ledeboer

Het Utrechtse ValueBlue, ontwikkelaar van BlueDolphin, stelt Rein Ledeboer aan als partnermanager. In deze rol is hij verantwoordelijk voor de verdere nationale en internationale uitrol van het partnernetwerk van de SaaS-oplossing BlueDolphin.

Je bent geboren in Twente, verhuisde daarna naar Drenthe en op je zestiende naar Groningen. Zijn er karakteristieken uit deze regio’s die je meeneemt in je werk?
‘Jazeker en hoewel wij alweer veertien jaar in Muiderberg wonen, houd ik een zwak voor het oosten en het noorden van het land. Daarbij zijn mijn directe communicatie en een ‘what you see is what you get’-houding wellicht typische regionale trekjes.’

Na een studie Economie en International Business Studies in Groningen, vertrok je voor een jaar naar Valencia om daar te studeren aan de Escuela Superior Commerciál y Gestión. Waarom nam je deze stap?
‘Met Spaans in mijn vakkenpakket was Valencia een logische keuze. Onze buitengewoon aantrekkelijke Spaanse lerares Josefa droeg ook zeker bij aan het maken van deze keuze. Spanje lijkt een beetje in mijn bloed te zitten, daar is geen logische verklaring voor.’

Je werkte eerder bij ict-dienstverlener KPN/Getronics, waarna je je vanaf 2007 focuste op (inter)nationale saas-leveranciers als IPSoft, Vormetric/Thales en Iwelcome. Welke ervaring uit deze periode neem je mee in je huidige rol?
‘Het opzetten en uitvoeren van een succesvolle partnerstrategie bestaat uit het selecteren, werven, contracteren en ‘up-to-speed’ brengen van businesspartnerschappen. Gedurende deze laatste fase sta je schouder aan schouder met de businesspartner in de markt. Mijn ervaringen hiermee, de lessons learned en natuurlijk mijn zakelijk netwerk zijn waardevol in mijn huidige rol.’

Je wilt in je eerste jaar maar liefst twintig deals voor ValueBlue sluiten. Ambitieus.
‘Onze focus ligt op de partners met een logisch portfolio en passend segment waarbij we directe toegang hebben tot sales, het portfolio en algemeen management. Hierbij richten we ons, in plaats van enkel op de wederverkoop van ons eigen product, vooral op positieve impact die onze propositie heeft op het bestaande partner portfolio zoals consultancy, projectmanagement en cloudservices.

Je gaat een partnermodel optuigen met strategische, segment- en portfolio partners. Hoe geef je dit vorm?
‘Randvoorwaarde voor een succesvol partnerschap is waarde voor alle partijen: klant, partner en ValueBlue. Voorbeelden van klantwaarde zijn meer innovatie en een kortere time-to-market, tegen lagere kosten. Meer partnerwaarde creëer je door competitieve differentiatie, het ontwikkelen van een partnerportfolio (van project naar as a service) en te bouwen aan een meer waardevolle en langere klantrelatie (van eenmalig naar jaarlijks). Voor ValueBlue betekent dit meer efficiëntie in het commercieel proces, zaken doen met grotere organisaties en internationale groei. Naast bovenstaande is een brede ondersteuning van de partnerorganisatie essentieel, wat wil zeggen dat wij aansluiting zoeken bij de sales, pre-sales en marketingafdelingen van de partnerorganisatie. Last but not least, wij werken dus schouder aan schouder met onze businesspartners en zoals gezegd is ValueBlue pas succesvol wanneer de partner dat is.’

Je bent vader van twee kinderen. Je dochter doet de richting junior accountmanager. Welk advies geef je haar?
‘Mijn advies is: leer een vak en vergeet hierbij je talen niet. Heb de wil om te winnen en wees consequent in je gedrag. Mijn ervaring is dat negentig procent van het resultaat in de voorbereiding zit, tien in de uitvoering. Tot slot leer ik mijn kinderen dat ze zich niet teveel moeten laten beïnvloeden door derden: kies je eigen pad.’

Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
‘Ik verwacht de komende vijf jaar waardevol te zijn in binnen- en buitenland. Niet zo zeer voor het 'passen op de zaak' maar meer bij het brengen van A naar Beter. Graag neem ik nogmaals een opdracht uit de VS aan, we zullen zien.’

Je hebt in Spanje gestudeerd en geeft aan goed Spaans te spreken. Zie je jezelf met je gezin nog eens verhuizen naar een Spaanstalig land om daar te werken?
‘Aangezien de kinderen nu veertien en zestien jaar zijn, zal dat niet meer als gezin zijn. Wel zie ik op termijn de mogelijkheid om samen met mijn vrouw Marije vanuit Spanje, of beter gezegd Catalonië, te gaan werken. Een boerderij kopen in de buurt van Girona. Uiteindelijk hebben wij voldoende aan een mobiel, laptop met internet en een vliegveld in de buurt om ons werk te kunnen uitvoeren.’   

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6665922). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures ICT-branche

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.