Managed hosting door True

PC Peripherals: Diensten als randapparatuur

 

Randapparatuur is niet langer ondergeschikt aan de computer. Door de lage marges op producten ontwikkelen steeds meer leveranciers van peripherals oplossingen rond de randapparatuur.

Van Dale vertaalt pc peripherals als (computer) perifeer - met betrekking tot randapparatuur. Hieronder vallen producten zoals monitoren, printers, toetsenborden, muizen, externe opslagmedia, beveiligingstokens, cd- en dvd-spelers en -branders, en wat er zoal meer aan randapparatuur vast of draadloos met de computer verbonden is. De meeste fabrikanten van peripherals zullen zich in deze vertaling kunnen vinden, maar Van Dale stelt in het lemma achter ‘peripherals’ ook: ondergeschikt - marginaal. Deze betekenis wordt door een aantal leveranciers bestreden. Zij ontwikkelen oplossingen rond de producten, waarbij de computer juist ondergeschikt is aan de peripheral.

Toetsenborden en muizen

De ‘oplossing’ die rond de meest basale randapparatuur, toetsenborden en muizen, ontwikkeld werd, is de tablet-pc. Doordat gegevens direct via het scherm ingevoerd worden, leek met de introductie van deze computers het einde der tijden voor toetsenborden en muizen ingeluid te worden. Volgens marktonderzoeksbureau Canalys zijn het echter de tablet-pc’s mét toetsenbord die het beste verkopen.
Het ‘convertible/modular’-segment, waartoe alle computers behoren met ingebouwde toetsenborden die verwijderd of achter het scherm geklapt kunnen worden, maar die ook als ‘normale’ notebook gebruikt kunnen worden, was in het tweede kwartaal van 2004 verantwoordelijk voor 80 procent van alle geleverde tablet-pc’s in de EMEA-regio, meldt het Engelse CRN, dat zich baseert op onderzoek van Canalys.
Vooralsnog lijken eindgebruikers niet bereid om afscheid te nemen van het toetsenbord en de muis, want over de hele linie blijven de verkoopresultaten van tablet-pc’s achter bij de verwachtingen. Het aantal geleverde tablet-pc’s in de EMEA-regio nam in het tweede kwartaal van 2004 weliswaar toe met 25 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, maar daalde met 12 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. De verhouding tussen geleverde notebooks en tablet-pc’s is ruim 100:1, en deze ratio lijkt niet af te nemen, stelt Canalys. Hoge prijzen en een gebrek aan behoorlijke applicaties worden genoemd als belangrijkste barrières voor het succes.
Onderzoek van Canalys in het verkoopkanaal toont aan dat bijna tweevijfde van de verkooppartners van tablet-leveranciers van mening is dat lagere prijzen het grootste verschil zouden uitmaken voor de verkoopaantallen van tablet-pc’s, terwijl éénderde graag meer tablet-specifieke applicaties zou zien. ‘Er is een duidelijke vraag naar meer mobiliteit in het bedrijfsleven,’ zegt Mike Welch, vice-president van Canalys. ‘We blijven dit terugzien in de verkoopcijfers van notebooks, handhelds en smartphones, maar niet in die van tablet-pc’s. Dat zou wel moeten, met name buiten de VS, waar de eisen van klanten, bijvoorbeeld voor taalherkenning en landenspecifieke applicaties, veel meer gefragmenteerd zijn.’
Ook John Turner, businessmanager bij de Engelse distributeur Midwich, ervaart dat de verkopen van tablets achterblijven vergeleken met de totale laptopomzet. ‘Er is voor klanten een duidelijke toepassing vereist om de aanschaf te rechtvaardigen en Microsoft is er niet in geslaagd ervoor te zorgen dat we allemaal op deze apparaten moeten overstappen. Er was veel kabaal bij de introductie, waardoor wij flink ingekocht hebben, maar de verkoop duurde langer dan we dachten toen de hype achter de rug was. De verkoop is sindsdien stabiel, maar niet opwindend.’
In het tweede kwartaal van 2004 was HP volgens Canalys marktleider op het gebied van tablet-pc’s met een marktaandeel van 24,5 procent, maar dit was een lichte daling vergeleken met een jaar geleden (28 procent). De marktaandelen van Acer, Fujitsu Siemens en Toshiba namen alle toe. Acer staat op de tweede plaats met 23,5 procent, gevolgd door Fujitsu Siemens met 17,4 procent, Toshiba met 17,2 procent en Panasonic met 6,5 procent.

Monitoren

Opvallend is dat Philips haar ProScribe tablet-pc als een ‘Display solution’ (monitoroplossing) ziet, niet als een computer. De ‘thin client’-monitor vereist nauwelijks opslagcapaciteit of processorkracht, omdat deze enkel een draadloze verbinding legt met applicaties die op een centrale server geïnstalleerd zijn. Interactie met de applicaties vindt plaats via het beeldscherm; een toetsenbord ontbreekt derhalve. Volgens Stefan Verhoeven, sales director van Philips Consumer Electronics, is de ProScribe een goed voorbeeld van het streven van Philips om oplossingen te ontwikkelen rondom displays voor de zakelijke markt. ‘De monitorenmarkt is er een van gemeengoed geworden, en daar is voor een A-merk minder eer te behalen. Door méér te leveren dan alleen een beeldscherm bewegen we weg van de commodity-markt.’
Verhoeven geeft leiding aan het business-to-business (b2b)-team van Philips Consumer Electronics, dat anderhalf jaar geleden voortkwam uit de voormalige PC Peripherals-divisie van Philips. ‘Voorheen waren we verantwoordelijk voor het portfolio, nu voor de markt,’ zegt Verhoeven. ‘Daarbij speelt het productportfolio nog steeds een belangrijke rol, maar meer als ondersteuning van de oplossingen. We leveren informatiesystemen voor instellingen en winkels, en voor publieke omgevingen zoals stations en vliegvelden. In het bedrijfsleven gaat onze aandacht onder meer uit naar kantoorautomatisering in de financiële sector, en binnen het onderwijs, de overheid en de zorgsector.’ Zijn collega’s die verantwoordelijk zijn voor de consumentenmarkt houden zich overigens ook bezig met allerlei randapparatuur zoals opticals, webcams, keyrings en speakers. Voor de zakelijke markt is dit minder relevant, hoewel er wel een groot potentieel is voor deze producten als het om ‘loyalty & incentive sales’ gaat in deze markt.
De oplossingen die door het team in de markt geïntroduceerd worden, brengt Philips volgens Verhoeven dichter bij de IT-manager. ‘We ontwikkelden bijvoorbeeld software voor het beheren van monitorenparken onder de naam SmartManage. Daarmee geven we de systeembeheerder de mogelijkheid om op afstand te controleren of monitoren aan of uit staan, en hij kan de instellingen van meerdere monitoren tegelijk aanpassen. Met zulke oplossingen komen we in de implementatietrajecten terecht en we praten dan ook veel meer dan in het verleden met system integrators.’
Slinkende marges maken dat leveranciers van randapparatuur voor de keuze staan of zij hun activiteiten in het volumesegment willen uitbreiden of zich gaan specialiseren. Monitorenfabrikant Samsung voegde printers toe aan zijn aanbod, terwijl printerleverancier Xerox juist monitoren in zijn productportfolio nam. Philips nam echter al afscheid van de toetsenborden en muizen in zijn peripheral-aanbod, en onlangs werden ook de projectoren uit het productportfolio gehaald. In termen van een volumemarkt is Philips met de focus op displays, connectivity en storage een ‘bescheiden speler met ambities’, beaamt ook Verhoeven. ‘Voor de zakelijke markt houden we natuurlijk een bepaalde onderstroom aan volume op het gebied van monitoren. Ik betreur het dat we de projectoren geschrapt hebben, want deze waren zeer succesvol in de Benelux-markt. Internationaal konden we echter niet doorbreken tot de topdrie en daarom werd besloten om die activiteiten te staken. Als het portfolio niet breder wordt, dan moet je wel hoger in de markt.’

Tokens

Een minder bekende vorm van peripherals, maar in toenemende mate belangrijk, zijn de zogenoemde tokens en smartcards, waarmee eindgebruikers toegang krijgen tot netwerkservers binnen of buiten het bedrijf. Deze hardware maakt deel uit van een public key infrastructure (PKI), die ruwweg is opgebouwd uit twee pijlers. Enerzijds is dat een technologische infrastructuur die functionele beveiligingsvoorzieningen biedt aan applicaties en anderzijds een centraal georganiseerd managementsysteem voor het beheer van het eindproduct van een PKI; de digitale certificaten.
Dienstverlening speelt niet alleen een rol bij de implementatie van de PKI-infrastructuur, maar ook bij het beheren van de digitale certificaten. Deze zijn het elektronische equivalent van een identiteitsbewijs en worden softwarematig toegekend of opgeslagen op een smartcard of token. ICT-dienstverlener PinkRoccade levert al sinds lange tijd diensten rond PKI en digitale certificaten als onderdeel van haar activiteiten op het gebied van procesverbetering.
‘Alle potentiële elektronische processen worden adequaat beveiligd door drie functionele kernpunten van digitale certificaten: het vaststellen van de identiteit van personen, applicaties of servers; betrouwbaarheid door middel van dataversleuteling of autorisatie van gebruikers; en onweerlegbaarheid, zeker weten dat iemand iets gedaan heeft,’ aldus Coen Olde Olthof, verantwoordelijk voor PKI-infrastructuren bij PinkRoccade.
Momenteel is PKI met name overheidsgericht en vindt toepassingen in de elektronische nationale identiteitskaart die binnenkort geïntroduceerd wordt of bij elektronische interactie met burgers, vertelt Olde Olthof. ‘In het bedrijfsleven zijn het vooralsnog de business cases die doorslaggevend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een Europees patentbureau dat patentgemachtigden aanvragen online laat indienen dankzij de PKI-infrastructuur.’
Concreet betekent dit dat PinkRoccade met haar kennis van PKI klanten helpt de doorlooptijd van processen te verkorten, omdat niet langer papieren documenten op en neer gestuurd hoeven te worden voor autorisatie en handtekeningen. In een wereld waar klanten, partners en medewerkers steeds vaker digitaal communiceren, is PKI momenteel een brandpunt. Toch zal PinkRoccade niet klakkeloos een PKI-infrastructuur implementeren, zegt Olde Olthof. ‘Klanten vragen wel om PKI, maar wij gaan altijd uit van de functionaliteit die nodig is. We koppelen de wensen van het bedrijf aan bepaalde producten en diensten. Klanten willen processen optimaliseren en kosten besparen, maar dat bereik je niet met technologie alleen. We geven een oplossing pas vorm wanneer we weten waar het probleem zit en wat men wil doen. Dat kan een standaardoplossing zijn, of een op maat gemaakte dienst die klanten zelf beheren of door ons laten beheren.’
Eén van de diensten die PinkRoccade ontwikkelde rond PKI is Identity Management, dat zich bezighoudt met het beheren van identiteiten van gebruikers. ‘Een digitaal certificaat is een van de vormen die de identiteit van een individu elektronisch vastlegt en wordt als zodanig toegepast binnen identity management,’ zegt Olde Olthof. ‘PKI gaat echter verder dan het gebruikersniveau; ook bijvoorbeeld servers en applicaties kunnen voorzien worden van een eigen identiteit.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/363468). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.