Een jaar geleden presenteerde Samsung zijn Power Partner program nog groots aan tweeduizend businesspartners. Van het programma is echter niet veel terechtgekomen, geeft Victor Demmendal toe. Zijn evaluatie van de partneraanpak laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is.
Victor Demmendal is sinds 1 maart verantwoordelijk voor channel en it-cluster marketing bij Samsung. Uit zijn evaluatie van het één jaar oude partnerprogramma is gebleken dat er nog veel mankeert aan de informatievoorziening. "We hebben niet helemaal in de behoeftes van partners kunnen voorzien." Het info-portal voor partners moet op de schop en het loyaliteitsprogramma ook, meent hij.
Daar is e-tailer en Samsung-partner Aces Direct het mee eens. Productmanager Sven van Boxtel weet uit ervaring dat resellers graag en veelvuldig gebruik maken van portals. "We kunnen daarop productinformatie vinden, configuratietools gebruiken en special bids invoeren en vendoren houden zo binding met sales."
Resellers hebben meer ondersteuning nodig. Van Boxtel merkt echter op dat Samsung heel sterk is in vraagcreatie en dat de vendor in de afgelopen maanden steeds meer richting printing aanstuurt. "Het is natuurlijk al een sterk merk op het gebied van monitoren, televisies en mobiele telefoons." Voor Aces Direct is ook relevant dat Samsung veel aandacht heeft voor e-tailers. "Daar gaan ze heel gericht mee aan de slag. Dat kun je nog niet van alle vendoren zeggen."
Eenvoudige keuze
Het gebrek aan een goed partnerprogramma heeft reseller Scholten Awater er niet van weerhouden onlangs een uitgebreid assortiment printers en multifunctionals van Samsung aan zijn portfolio toe te voegen. Scholten Awater is hierbij niet over één nacht ijs gegaan. "We hebben het complete assortiment printers aan uitgebreide testen onderworpen. Bovendien hebben we ruime praktijkervaring met Samsung in het enterprise-segment. Dit maakte de keuze voor Samsung eenvoudig", aldus Marcel Nulden, commercieel directeur van Scholten Awater. "Wij doen zaken met grote, complexere organisaties en juist voor deze klanten is het van groot belang dat printers betrouwbaar en kostenefficiënt zijn."
Jos Beernink, channel manager van de it-divisie van Samsung Electronics Benelux: "Je moet meerwaarde bieden om in een volwassen markt door te kunnen schieten naar de top. Naast kwalitatief hoogwaardige producten en oplossingen is een goede service onmisbaar."
Demmendal is nu druk met het plannen van een herstart van het partnerprogramma. Nieuw hierin is een spaarprogramma voor partners, te vergelijken met Air Miles. Verder wil hij veel aandacht schenken aan een betere communicatie met partners.