Managed hosting door True

Wens vervuld: Van Renselaar opent ServiceNow-event

Boodschap voorzitter SNUG NL: iemand met zichtbeperking blijft waardevol voor een organisatie

 

Paul van Renselaar op het podium van Knowledge23

Nog voordat de ceo van ServiceNow, Bill McDermott, de gebruikersconferentie Knowledge23 opent, staat de Nederlander Paul van Renselaar op het podium. Hij lijdt aan een ernstige oogziekte en het was zijn wens op vanaf het podium al die mede-ServiceNow-fans toe te spreken.

In Las Vegas kwamen vorige week vijftienduizend mensen bijeen om de meer dan zeshonderd sessies (waarvan 70 procent klantverhalen) bij te wonen. Paul van Renselaar heeft eerder dergelijke conferenties bijgewoond; de laatste Knowledge was overigens in 2019. Hij was namelijk senior product owner ServiceNow bij de NN Group. En bovendien de voorzitter van de Nederlandse gebruikersgroep. Sinds kort is hij engineering manager bij het verzekeringsconcern. 'Ik werk nauw samen met de huidige product owner; we zijn vier handen op één buik. Eenvoudig gezegd: de product owner bekijkt wat we met ServiceNow gaan automatiseren, de engineering manager bekijkt hoe we dat gaan doen.'

Aanhouder wint

Van Renselaar heeft een erfelijke oogziekte: choroideremie, die ervoor zorgt dat hij steeds minder gaat zien. Dat begint met nachtblindheid, maar uiteindelijk zal hij helemaal blind zijn. Op dit moment ziet hij ongeveer veertien procent.

'Maar over een paar jaar zie ik helemaal niets meer', zegt hij voor een volgepakte zaal. Het was zijn wens om nog één keer die volle zaal met ServiceNow-liefhebbers te kunnen aanschouwen. 'Ik wil graag mensen laten weten dat een handicap voor een persoon geen obstakel is om toch goed zijn werk te doen. Daarom ook ben ik alleen, met mijn blindenstok, het podium opgelopen. Niet met de hulp van een begeleider. De organisatie wilde daar aanvankelijk niet aan, maar ik heb voet bij stuk gehouden.'

Dat is iets waar Van Renselaar goed in is: de aanhouder wint. Hij had een mail gestuurd naar Chris Bedi, chief digital informaton offier bij ServiceNow. Hij had zijn visitekaartje nog van een ontmoeting een paar jaar eerder. 'Nooit antwoord op gekregen. Maar ik heb dat laten vallen in gesprekken met mensen van ServiceNow en toen is het balletje gaan rollen. Eerst was het de bedoeling dat ik in de keynote van Desai zou optreden. Maar dan had ik slechts drie minuten. Om te vertellen hoe we bij NN werken met ServiceNow én over mijn oogziekte. Dat lukt niet in zo'n korte tijd. Toen is de oplossing gevonden om mij de opening te laten doen. Achteraf is iedereen blij dat we het zo hebben gedaan.'

Simpel uitleggen

Een sterk punt van zichzelf noemt Van Renselaar dat hij in staat is complexe materie simpel uit te leggen. 'Daarom ben ik ook zo tevreden over ServiceNow; het platform maakt automatisering eenvoudig. Het werkt intuïtief.' Zo wil hij ook simpel uitleggen dat iemand met een zichtbeperking nog steeds heel waardevol kan zijn voor een organisatie. Die boodschap gaf hij mee aan het duizendkoppig publiek in Las Vegas. Naast de ‘opdracht’ om vooral veel kennis op te doen tijdens Knowledge23.

Hoe het voelde om op dat podium te staan? 'Als een roes', antwoordt hij. 'Het is een overweldigende ervaring. Wat mij ontroerde was dat de zaal al begon te applaudisseren toen ik zei ‘Great to see you all’. Dat had ik niet verwacht. Mensen waren geraakt. Dat is ook wat ik hoopte.'

Iemand wiens zicht sterk vermindert, zou toch de wens hebben om de Taj Mahal te zien, of de Big Five in Afrika? 'Dat doe ik ook', reageert Van Renselaar. 'Ik reis met familie en vriendin zoveel mogelijk nu ik alles nog kan zien. Maar ik voelde ook de drang om op dit podium mijn boodschap over te brengen.'

Jip en Janneke-taal

"Ik zou nu ook willen dat de mensen van ServiceNow die vaardigheid hebben "

Hij vertelt dat het ServiceNow-platform inmiddels zo uitgebreid is dat de regie niet meer bij één persoon kan liggen. 'Het is te veel. Vandaar dat we bij NN het nu met twee mensen doen.' Van Renselaar is sterk om zaken in Jip en Janneke-taal uit te leggen. 'Maar ik zou nu ook willen dat de mensen van ServiceNow die vaardigheid hebben. Als we nieuwe modules aanschaffen, dat ze dan  eenvoudig kunnen uitleggen hoe we daar het meeste profijt van kunnen hebben. Daar schort het nog wel eens aan; dat zou beter kunnen.'

Een onderwerp dat hij als voorzitter van de ServiceNow-gebruikersgroep (SNUG NL) wel bespreekt met de medewerkers van het softwarehuis. Hij blijft overigens aan als voorzitter. 'Ik ben dat sinds oktober 2021 en blijf dat gewoon doen. Het is leuk en nuttig werk.' Hij is er op gebeten om de SNUG NL te laten groeien. 'We hebben veel leden uit de financiële sector, maar ServiceNow wordt steeds vaker toegepast in andere branches. Die halen we er ook bij. En dat lukt, langzaam, maar gestaag.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7507751). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures Fintech

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.