DigiD-gebruik gaat burgers geld kosten, wat digitaal Nederland ernstig belemmert. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
DigiD en de Berichtenbox van Mijnoverheid gaan geld vragen voor het gebruik van die digitale diensten. Deze kostenpost is in eerste instantie voor grote, aanhakende gebruikers. Denk aan overheidsinstanties zoals gemeenten, de Belastingdienst en het UWV. Maar denk ook aan pensioenfondsen, die hiermee volgens de Volkskrant een onverwachte kostenpost van ruim twee miljoen euro voor de kiezen krijgen. De pensioenfondsen zullen deze nieuwe kosten ongetwijfeld doorberekenen aan de eindgebruiker.
En die eindgebruiker betaalt als belastingplichtige burger al voor deze e-diensten van de overheid. Diezelfde Rijksoverheid betaalde tot op heden de kosten voor het gebruik van identiteitsdienst DigiD en communicatiedienst de Berichtenbox (van de portalsite Mijnoverheid). In juli is echter besloten dat de rekening elders neergelegd moest worden. Elke succesvolle DigiD-inlog zou veertien eurocent gaan kosten en elk verstuurd elektronisch bericht via de Berichtenbox nog eens 57 eurocent. Deze facturatie van digitale diensten zet een stevige rem op de digitalisering van Nederland. Of levert deze kostendreiging ook kansen op voor het ontluiken van alternatieven?
Wat vind jij?
Doe mij mijn pensioenpost maar weer gewoon via mijn eigen mailadres. Spaart nog een omweg via die berichtenbox ook.
Mooie kans voor postnl om een goedkoper alternatief te ontwikkelen met een lager tarief. Een private onderneming moet dit gezien de hoge kosten van het instant houden van digid concurrerend kunnen aanbieden.
Bizarre ontwikkeling, waar de overheid zelf bedrijven en burgers stimuleert tot die (onhandige) berichtenbox en dat vervolgens afstraft met extra kosten. Aangezien digid én bij de overheid ligt én verplicht is bij gebruik van veel overheidsdiensten is dit niet uit te leggen.
Aardige actie van de overheid (en vele anderen)…2 x winst…eerst bezuinigen op personeel door ICT en vervolgens de ICT kosten verleggen naar de klant…
Logius beheert een aantal diensten rond de Generieke Digitale Infrastructuur, waaronder DigiD, Mijn overheid Berichtenbox en Digipoort. De Ministerraad heeft al in februari 2017 besloten dat vanaf 1 januari 2018 deze drie voorzieningen op basis van het profijtbeginsel worden doorbelast aan afnemers.
Dat betekent dus dat de regering vindt dat de afnemers profijt hebben van DigiD, Digipoort en de Mijn overheid Berichtenbox. Dat is nogal kort door de bocht, omdat sommige afnemers (vooral mede overheden) geen keuze hebben dan om een of meerdere van deze diensten af te nemen. Met andere woorden: “We dwingen je om er gebruik van te maken en omdat je er dan wat ons betreft profijt van hebt, moet je ons er ook voor betalen.” Ik heb wel eens gelezen dat in andere landen voor dat soort praktijken leden van bekende families zijn opgepakt.
VNG laat weten tegen dit principe van doorbelasting te hebben geprotesteerd. Dat heeft er niet toe geleid dat dit besluit werd ingetrokken. Het heeft er wel toe geleid dat waar de gemeenten eerst aangeslagen zouden worden voor een bedrag rond € 20 miljoen, dit is gedecimeerd naar €2 miljoen.
Hoe dan? Onder druk van de VNG is in de zomer nog een onderzoek geweest naar een tariefstructuur die de kosten van DigiD en de Mijn overheid Berichtenbox op een redelijke manier aan afnemers doorbelast: de gebruiker betaald. Het ziet er naar uit dat deze tariefstructuur zal worden aangenomen; nadeel is wel dat andere partijen dan meer moeten betalen. (Dat deze structuur niet alleen meteen is gehanteerd, is überhaupt al verwonderlijk en geeft te denken hoe men heeft nagedacht over de tariefstelling.)
Dat het niet bij plannen blijft, blijkt wel uit de volgende opmerking van de VNG: “De voorbereidingen voor het factureringsproces gaan echter gewoon door. Binnenkort wordt u (of bent u) benaderd door Logius met het verzoek om contactgegevens te actualiseren. Logius doet dit om eind oktober de juiste personen bij organisaties te kunnen informeren over de doorbelasting, het (facturatie)proces en de nieuwe aansluitvoorwaarden. Eind oktober krijgt u vervolgens van Logius een verzoek om een prognose af te geven van het aantal berichten Mijn overheid Berichtenbox en het aantal bevragingen DigiD. Logius doet hiervoor een voorzet die is gebaseerd op uw daadwerkelijke bij hen bekende afname DigiD en MOBB.”
Daaraan voegt de VNG toe: “In een eerder nieuwsbericht gaven we aan behoedzaam te zijn bij het verdere gebruik van DigiD en MOBB.’We gaven dit advies tegen de achtergrond van de oorspronkelijke voorstellen rond de tariefstructuur, die voor gemeenten belemmerend werkte.”
Maar ook met de huidige structuur VNG zwakt ze haar advies wel iets af, maar trekt het niet in: “Met de huidige voorstellen bestaat er nog steeds een financiële drempel; [..] Mogelijk dat uw gemeente de plannen op deze nieuwe structuur kan aanpassen.” Met andere woorden: beperk het gebruik en ga eens kijken of er geen alternatieven zijn (XS2A anyone?).
Los van de vraag of het proportioneel is om het profijtbeginsel hierop los te laten, zou je, als je het profijtbeginsel er toch bij de haren bij moet slepen, nog kunnen afvragen wie er het meeste profijt heeft van deze diensten. Misschien is dat B.V. Nederland in haar geheel wel. En zou er gewoon met gesloten beurzen moeten worden gewerkt. Stel je voor: de burger betaalt belasting om deze diensten te ontwikkelen en in stand te houden. Vervolgens krijgen de burgers weer de rekening gepresenteerd omdat mede-overheden en andere afnemers moeten betalen voor DigiD, Digipoort en de Mijn overheid Berichtenbox. Voelt bijna als een verkapte belasting in tijden van begrotingsoverschot.
Wederom een pluk actie voor de burger. We horen voortdurend dat het goed gaat met de economie.
Belasting verlagingen en koopkrachtstijging, het kan niet op.
Maar tegelijkertijd gaan er allerlei extra kosten aan de burger doorberekend worden zoals extra millieubelasting op energie, doorberekening van het rekeningrijden van vrachtverkeer, hogere btw, enz, enz. En nu ook betalen voor Digd. Ja de economie groeit als een gek, maar helaas alleen voor de schatkist. Dit noemen we schijn welvaart en schijn democratie. Foei Den Haag !!!
De dienstverlening was ook al niet gratis en wordt via belastingen altijd al betaald. Wees er daarom blij mee dat de overheid dit nu aan de markt over laat. Kiest een organisatie voor DIGID prima en verder kijken dan DIGID is ook een goed idee.
En er zijn nu al alternatieven beschikbaar als vervanger van DIGID of naast DIGID. Onder andere IDIN natuurlijk van de banken of Idensys en ook kan elke organisatie zelf kiezen voor een eigen inlog methode. Zelfs DIGID hier eenmalig voor gebruiken is een optie. Het is dan de bron die je als organisatie gebruikt voor het authenticeren naar jou portal, website of APP. Eenmalig ingelogd kan je alternatieven aanbieden voor de volgende keren een gebruiker gaat aanloggen. En die alternatieven kan je dan zelfs nog innovatiever, gebruikersvriendelijker en goedkoper maken dan de huidige DIGID.
Om hier meer over te willen weten hoe ik hier tegen aan kijk kan je contact opnemen via mijn LinkedIn profiel door mij een berichtje te sturen (de Erik van der Zee met kale kop en bril op:-))