Managed hosting door True

‘Corona is dé kans voor digitale versnelling’

Afgelopen halfjaar was een wake-up call voor velen, zegt data-adviseur Ivo-Paul Tummers

 

Digitale transformatie

De komst van corona en de plots veranderde omstandigheden zijn een goede aanleiding om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Iedereen spreekt erover, maar slechts weinigen zetten door. Pak die kans, want dit is het moment, zegt directeur Ivo-Paul Tummers van data-adviesbureau Viqtor Davis.

Een wake-up call, zo noemt Tummers het afgelopen halfjaar. Ineens allemaal thuiswerken, de waardeketen die hapert, volop geopolitieke onzekerheden. Niet eerder werd zo snel duidelijk hoe afhankelijk organisaties zijn van technologie, medewerkers en leveranciers. Het is tijd om de zaak future-proof te maken, vindt de directeur. En dan het liefst met data.

Deze gekke periode is hét moment voor digitale versnelling, aldus de data-adviseur. Er zijn volgens hem een paar belangrijke factoren die samen een intrinsieke motivatie vormen om te transformeren. Het gaat enerzijds om een ingrijpende stelselwijziging waarin wetten en bedrijfseconomische randvoorwaarden veranderen, en anderzijds om toenemende behoefte en noodzaak van omnichannel en self service. Omnichannel definieert hij als het synchrone aanbod van diensten via meerdere kanalen zoals chat, app, site, telefoon en fysiek.

Nadat het kabinet in maart een lockdown had afgekondigd, beseften veel organisaties dat corona grote impact op hun bedrijfsvoering zou hebben. Velen voerden een impactanalyse uit op hun waardeketen om te zien waar de schoen knelt. Volgens Tummers heel slim, want daarmee werden zwakke plekken duidelijk en konden bedrijven beslissen om afhankelijkheden te verkleinen. Bijvoorbeeld door lokaler in te kopen en meer digitaal te ondernemen. ‘Zulke beslissingen gaan verder dan een aanpassing van een erp-systeem. Het raakt de primaire processen, de medewerkers, de manier waarop het bedrijf wordt geleid, het hele ecosysteem.’

Technologische innovatie

"Het fundament van de data moet op orde zijn"

Om zich klaar te maken voor de toekomst, moeten organisaties inzien welke zaken de komende tijd zoal spelen. Uiteraard is technologische innovatie daarbij een bepalende factor, meent Tummers. ‘Of het nu gaat om de inzet van chatbots, de opkomst van digital twins, de doorbraak van iot of de uitrol van edge computing: er staat van alles te gebeuren.’

Het lijdt bovendien geen twijfel dat data in de nabije toekomst van doorslaggevend belang zijn, nog meer dan nu. Toch is het volgens Tummers een misperceptie dat je met een paar data scientists snel een oplossing hebt en dan klaar bent. ‘Het fundament moet op orde zijn, zoals de kwaliteit van data, gestandaardiseerde referentiedata, schone metagegevens. Dit is een proces van de lange adem en een voorwaarde om ermee aan de slag te gaan. Of het nu gaat om gestructureerde of ongestructureerde data, data on premise of elders, gestreamd of niet.’

Digital natives

Ivo-Paul Tummers Viqtor Davis

Ivo-Paul Tummers is ceo van adviesbureau Viqtor Davis

Ook Generatie-Z gaat binnenkort een rol spelen. Deze jongeren, geboren na 1995, komen langzaamaan op de arbeidsmarkt. Tummers: ‘De digital natives weten niet anders dan dat alles digitaal is geregeld en slim is gekoppeld. Het zijn veeleisende mensen waarbij je niet meer kunt aankomen met silo’s van onsamenhangende bedrijfssystemen of een gefragmenteerde multichannel-oplossing.’

Tegenover Gen-Z staan oudere medewerkers met hun ingesleten werkpatronen en de directie met meestal weinig kennis van nieuwe technologie. En dat is volgens Tummers misschien wel de grootste uitdaging. ‘Er is een gat tussen de technologische visie en het personeel op de werkvloer. Er zijn nog te weinig digital natives. Hierdoor lopen vernieuwende initiatieven tegen weerstand op. Ze worden in het klein opgestart, maar voordat ze in productie gaan en worden aangesloten op bestaande bedrijfsprocessen, loopt het spaak.’

Afzonderlijke eilandjes

"Je hoeft niet voorop te lopen om nu stappen te zetten"

‘Medewerkers zijn vaak het obstakel’, aldus de directeur. ‘Het blijven afzonderlijke eilandjes, waarbij sommigen wel digitaal denken en anderen helemaal niet. Het is de uitdaging iedereen te motiveren om met nieuwe technologie nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en in te zetten. Pas als je medewerkers enthousiast zijn, wordt het interessant. Dat kun je bereiken met data storytelling, het slim visualiseren van informatie uit beschikbare datasets. Maak inzichtelijk wat je met data kunt doen. Het lastige is dat bestuurders hiervoor vaak geen budget over hebben.’

Bestuurders horen vijf tot zeven jaar vooruit te kijken, een langetermijnvisie te hebben. Zij zouden dus de urgentie van de digitale versnelling en de potentie van nieuwe technologie moeten inzien, vindt Tummers. ‘De vraag is of een organisatie er nu mee aan de slag gaat of pas later, als de concurrent er al mee werkt. Toon ambitie en durf vroeg in te stappen. Bedrijven die tien jaar geleden e-commerce wegwuifden, lopen nu ook achter de feiten aan.’

‘En zeg niet dat je toch al te laat bent om aan te haken’, besluit Tummers. ‘Je hoeft niet voorop te lopen om nu stappen te zetten. In elke sector zijn er challengers die de oude garde uitdagen met nieuwe processen en technologie. Maar dat betekent niet dat jouw organisatie aan de verliezende hand is. Er zijn nog volop kansen. Durf te doen en denk niet te klein.’

Viqtor Davis

Viqtor Davis is een bureau dat organisaties adviseert en ondersteunt bij hun digitale transformatie. Er werken ruim 350 mensen, die zich hebben gespecialiseerd in data science, strategie, governance, management en analytics. Hoewel het hoofdkantoor in Utrecht staat, is het adviesbureau actief in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en de VS. In India en Mexico staan ontwikkelcentra. Onder de klanten bevinden zich Unilever, Rabobank, Sligro, NN en de Belastingdienst.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7071599). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.