Managed hosting door True

'KKR is een gold partner voor Exact Software'

Topman Phill Robinson: 'Wij gaan voor de thuismarkt'

 

Chief executive officer (ceo) Phill Robinson van softwarebedrijf Exact is in zijn nopjes over de nieuwe eigenaar: de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR. Een van de belangrijkste tech-investeerders ter wereld, noemt hij deze nieuwe kapitaalverstrekker. 'Een gold partner waarmee we onze positie op onze thuismarkt - de Benelux - verder kunnen verstevigen.'

Vorig jaar oktober ontkende topman Phill Robinson nog dat zijn bedrijf te koop stond. Op Exact Live in Jaarbeurs Utrecht zei Robinson tegen spreekstalmeester Jort Kelder dat het om 'fake news' van het Financieele Dagblad ging. De toenmalige eigenaar - de Britse investeerder Apax - had volgens hem helemaal niet de intentie om Exact te verkopen. Wat is er sindsdien veranderd?

Phill Robinson: 'Dat bericht in het FD zette een dynamiek in werking die we niet hadden verwacht. We werden van alle kanten benaderd door potentiële kopers. Daaronder zat ook KKR, een prestigieuze investeringsmaatschappij die in de techindustrie een van haar zwaartepunten heeft. Apax heeft uiteindelijk besloten tot een exit. Ik zie KKR als een 'gold partner' voor ons: het is magnifiek dat zo'n internationale partij van naam investeert in een softwarebedrijf uit Nederland en hier genoeg groeikansen ziet liggen bij het midden- en kleinbedrijf.'

Nieuwe stappen

Welke nieuwe stappen gaat Exact nemen onder deze nieuwe eigenaar?

Zo'n achttien maanden geleden hebben we onze strategie aangepast. Exact bedient met zijn software in de Benelux al 35 jaar accountants met boekhoudsoftware en het mkb met enterprise resource planning (erp)-oplossingen. De internationale uitbouw was echter een minder succes. We hebben toen besloten om ons weer te richten op onze kernmarkt: de thuismarkt in met name Nederland en ook België. Hier kennen we de cultuur en de klanten het beste en hebben we een ijzersterk partnernetwerk. Met steun van KKR, die gecharmeerd is van deze koers, willen we verder groeien in het mkb, onder meer via nieuwe overnames.

Maar zijn er wel voldoende mogelijkheden om te groeien? De concurrentie is er met grote spelers als Visma, Unit4, Afas en TSS en nog de nodige kleine partijen hevig.

Ja, er is zeker nog ruimte genoeg om marktaandeel te winnen. En over onze concurrenten gesproken: een partij als Visma uit Noorwegen heeft recent weliswaar diverse Nederlandse bedrijven gekocht, maar het blijft toch Noors. En dan zeg ik dat - zelfs als Brit - Exact echt Nederlands is en als puur lokale speler een sterkere positie heeft op de Nederlandse markt. Visma wilde ook Exact kopen, maar dat hebben we afgewezen. Wij willen zelfstandig blijven en geen onderdeel worden van een softwaregroep.

Verder hebben we niet zoveel last van Unit4. Dat bedrijf bedient grotere bedrijven; Exact is toch vooral gericht op bedrijven met werkplekken van gemiddeld 1 tot 250. De concurrentiestrijd met Afas wordt interessant, met name op het gebied van salarisverwerking. Daar verwachten wij een slag te kunnen slaan met ons product Exact Salaris Plus.

Essentieel in dit alles zijn overigens onze partners in de Benelux: die leveren echt veel toegevoegde waarde en kennis aan onze klanten; dat kunnen onze concurrenten niet bieden.

Cloud

Is een deel van de nieuwe investeringen nog steeds bedoeld voor de cloud?

Vanzelfsprekend. Exact bouwt steeds meer cloudfunctionaliteit en andere mogelijkheden in zijn producten. Wij hebben ook ons innovatietempo versneld. Zo zijn er vier keer per jaar, à la de seizoenen, nieuwe versies met verbeteringen. Neem de bedrijfssoftware voor het mkb, Exact Synergy, daar bestaan nu drie variaties van: on premise, in de cloud en fully managed in de AWS-cloud. Toen ik zo'n anderhalf jaar geleden aantrad als ceo werd deze productlijn nog gezien als legacy. Aan dat beeld is sindsdien het nodige veranderd.

Betreedt Exact nog nieuwe sectoren?

We kijken al een tijdje naar uitbreiding van onze positie op de detailhandel. We zijn daar via ons onderdeel Reeleezee actief met het Cashr-product. Dat vormt de basis voor verdere groei door het aanbieden van onze andere producten aan klanten. Ook willen we groeien in de bouwsector.

Groei

Phill Robinson

En België?

We groeien daar fors met onze cloudproducten; in 2018 met 30 procent. Net als in Nederland richten we ons hier op accountants, die met onze boekhoudsoftware hun klanten bedienen, en de grotere midden- en kleinbedrijven met onze erp-suite. Wij willen als lokale aanbieder stapsgewijs hier verder groeien, met hulp van partners.

Is Exact nog steeds internationaal actief?

Jazeker, wij hebben een groot ontwikkelcentrum in Kuala Lumpur en vanuit deze Maleisische locatie bedienen wij de Aziatische markt. En we zijn bijvoorbeeld actief in Spanje en Polen en hebben daar ook een paar servicecentra. We verzilveren onze kansen op de internationale markt als die zich voordoen. Maar uitbreiden naar andere landen, nee, dat zit er vooralsnog niet in.

Exact werd na de overname door Apax in maart 2015 van de Amsterdamse effectenbeurs gehaald. Gedetailleerde jaarcijfers worden sindsdien niet meer vrijgegeven. Exact meldde wel in 2017 een dubbelcijferige groei te hebben behaald. Wat waren de resultaten in 2018?

We hebben echt een heel goed jaar gedraaid; volgens onze financieel directeur het beste sinds ruim twintig jaar.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6614769). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.