Managed hosting door True

Winkelautomatisering-as-a-service bij Boon Food Group

MCD, Boon's Pitstop en Boon's Markt draaien op Storeworld-cloudomgeving Centric

 

Supermarkt MCD in Utrecht (foto: Rik Sanders)

Supermarkten draaien overuren tijdens de coronacrisis. Dan is een broodnodige vernieuwing van de winkelautomatisering mooi meegenomen. De Boon Food Group, met de supermarktketens Boon’s Markt, Boon's Pitstop en MCD, koos in 2019 voor zo'n vernieuwing en rondde die eerder dit jaar af. Ict-dienstverlener Centric hielp daarbij en zette de Boon Food Group met een saas-oplossing in de cloud. Daarmee is de supermarktgroep trendsetter in de sector.

Nawin Harpal, uitbater van de MCD in Utrecht, is in zijn nopjes. Zoals altijd met nieuwe ict is het in begin even wennen en traden er enkele vertragingen en scannerstoringen op maar inmiddels loopt de door Centric geleverde Storeworld-cloudomgeving op rolletjes. Het is winkelautomatisering-as-a-service: het centrale platform is volledig als een abonneedienst (hardware en software) bij Centric afgenomen.

De automatiseerder beheert de omgeving en staat 24/7 paraat voor het geval er problemen optreden. De hardware in de winkels is overigens door de ict-afdeling van de Boon Food Group zelf aangeschaft, inclusief onderhoud van Centric, en dit geheel wordt aan de winkels 'geleased'.

Storeworld is onderdeel van het Omnichannel Business Platform (OBP) van Centric voor de detailhandel. Het vervangt de point-of-sale-oplossing Orchestra van Centric die jarenlang bij de Boon-groep draaide. 'Wij hebben Storeworld als centrale kassaoplossing en Digi als centrale weegschaaloplossing weggezet. Daarbij zijn ook alle hardwarecomponenten vervangen in de winkel', licht hoofd ICT Marcel van Gurp van Boon Food Group toe.

'Onze kassaconfiguratie is samen met onze partner Centric samengesteld uit producten van verschillende leveranciers. Onze standaard bestaat uit een HP-processorbox, Magellan Scanner-Scale, Elo-schermen, een Epson-bonprinter en een Yomani-printerminal.'

Afbeeldingen

"Klanten vinden de visueel sterke gebruikersinterface fijner"

Naast de reguliere kassa’s is er ook een 'self-checkout-oplossing' in diverse winkels. In de MCD-winkel in Utrecht ontbreekt die vooralsnog. Wel is ook hier overgegaan op het wegen van groente en fruit bij de kassa's. Op de weegschaal van Digi die in de winkel staat, kunnen klanten alleen nog de prijzen aflezen, al zie je ze gewoontegetrouw nog weleens op de printerknop drukken.

Harpal is er blij mee. De oude weegschaal, waar klanten zelf moesten wegen en etiketten printen, liet het regelmatig afweten. Bovendien werkt de visueel sterke gebruikersinterface, met duidelijke afbeeldingen van groente- en fruitproducten, voor klanten fijner. Datzelfde geldt voor de kassamedewerkers die alle artikelen aan de hand van afbeeldingen op hun kassa-touchscreen afrekenen. Ook is er sneller inzicht in de dagelijkse opbrengsten en de stand van de voorraad, vertelt de MCD-ondernemer.

Roti en kousenband

Een ander voordeel is dat voor alle MCD's en Boon-supermarkten winkelacties op eenzelfde manier in Storeworld worden voorgeschreven en verwerkt. In Orchestra hadden winkels veel vrijheid om zelf zaken in te voeren, waardoor er bijvoorbeeld op het gebied van acties wildgroei ontstond. Op het nieuwe systeem wordt strakke regie gevoerd vanuit het hoofdkantoor in Dordrecht. Die eenvormigheid is ook handig, mocht er een MCD-supermarkt worden omgevormd tot een winkel van Boon's Markt.

Deze opzet heeft wel als nadeel, vindt Harpal, dat lokaal verkochte producten niet door de winkel zelf zijn in te voeren. De MCD Utrecht verkoopt bijvoorbeeld buurtbier en een paar Surinaamse producten, zoals roti en kousenband. 'Voor dat soort eigen producten moet ik dan een formulier invullen en opsturen. Dat is wat omslachtig.'

Volgens it-directeur Van Gurp is dat een bewuste keuze. 'We werken met een centraal systeem voor opvoer en onderhoud van artikelen die de kassa- en weegschaalomgeving voedt. De winkel kan hier zelf niets in opvoeren. Lokale artikelen dienen dus bekend gemaakt te worden op het hoofdkantoor voor verdere opvoer en verrijking. Voordeel is dat eenmaal in het systeem ook de andere winkels gebruik kunnen maken van zo'n opgevoerde artikel. Natuurlijk willen we hier een zo optimaal mogelijk proces inzetten maar dit gaat niet volautomatisch worden. We kunnen simpelweg niet alle beschikbare artikelen inclusief verrijking in onze systemen actief hebben.'

Winkelautomatisering-as-a-service

"Het is voor alle partijen nog even wennen"

De Boon Food Group is samen met Centric eind vorig jaar begonnen met het omzetten van alle winkels van Orchestra naar Storeworld. Dit ging gefaseerd: eind 2019 alle filialen en begin 2020 de aangesloten zelfstandige ondernemers. Van Gurp is tevreden over de uitrol en de migratie en blij met de nieuwe oplossing. 'Natuurlijk heb je in een omvangrijk project als dit last van verstoringen. Het is vooral voor alle partijen nog even wennen aan de nieuwe situatie.'

Ook de gekozen vorm van winkelautomatisering-as-a-service, waarbij én de hardware én de software als een beheerde abonneedienst wordt afgenomen, bevalt prima. 'Deze vorm past het beste bij hoe wij georganiseerd zijn. Vanuit het verleden besteden wij al veel uit aan leveranciers. Nieuw in dit geval is dat ook het eerstelijnssupport bij de leverancier is weggelegd. Dit is wel wennen voor de organisatie. Vooral in de communicatie kunnen we daar nog wat stappen zetten', aldus Van Gurp.

Vervanging pos

De Boon-groep is niet de enige retailer die zijn winkelautomatisering vernieuwt. Volgens retailsoftwaretester Berry van der Rijk zijn er de laatste tijd meer retailers die een nieuwe kassa-omgeving in gebruik hebben genomen. 'Het gaat vaak om oudere kassasystemen die niet geschikt zijn voor omnichannel. Dus die worden dan vervangen.'

Zo'n point of sales (pos)-implementatie is vaak een project vanuit de retailer zelf in samenwerking met de nieuwe pos-leverancier. Soms is ook de enterprise resource planning (erp)-softwareleverancier er bij betrokken, met name vanwege koppelingen en de interfacing. 'Dat is tijdens de pos-implementaties de grootste uitdaging waar ik als kassatester mee te maken heb.'

De keuze van de Boon Food Group om zowel de hardware als de software als een managed abonneedienst af te nemen, vindt Van der Rijk opvallend. 'Er zijn in de retailsector nog weinig 'as-a-service'-concepten en dus veel in eigen beheer. Het gebruik van de cloud is nog niet breed omarmd. Waar wel veel ervaring mee is, is eerste- en/of tweedelijnsbeheer op afstand, maar daarbij gaat het meestal om netwerken of pc's die crashen. Andere zaken, waaronder artikelbeheer, worden nog door het servicekantoor van de retailer geregeld.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6941535). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.