Vodafone-omzet uit mobiel internet blijft groeien

Telecomconcern Vodafone zag de omzet uit mobiel internet met 25 procent groeien, terwijl de omzet uit sms-verkeer begint te dalen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers, voor de periode eindigend op 31 december 2008, die het vanochtend presenteerde.

De verkoopopbrengsten uit mobiel internet stegen in drie maanden met 25,3 procent tot 870 miljoen euro. Dat is 7,5 procent van de totale omzet van 11,6 miljard euro die het mondiale concern genereerde met bellen, sms'en en dataverkeer. De concernomzet steeg in het laatste kwartaal met 14,3 procent.

Sms was lange tijd een stevige groeier, verantwoordelijk voor zo'n 10 procent van de omzet. In de vanochtend gepresenteerde cijfers is voor het eerst een kentering te zien.

Op mondiaal niveau steeg de omzet uit sms nog maar met 0,3 procent, in Europa is sprake van een absolute daling van 0,2 procent. Voorts zag het telecombedrijf de omzet uit spraakverkeer op het Europese vasteland met 4,9 procent dalen.

De groeicijfers op groepsniveau zijn mede te danken aan de gunstige wisselkoers van het Engelse Pond, aldus de leiding. Daardoor komt bijvoorbeeld in Europa de omzet uit 8,3 miljard euro. Exclusief valutavoordelen steeg de omzet hier nog geen 1,5 procent. Het bedrijf voert een kostenbesparingsprogramma door. Van ontslagen over de verkopen van bedrijfsonderdelen is geen sprake.

Onder de 289 miljoen klanten circuleren 36 miljoen telefoons en laptopkaarten die met UMTS, mobiel dataverkeer, overweg kunnen. Dertig miljoen daarvan werden afgezet op de consumentenmarkt, 6 miljoen op de zakelijke markt. In de drie maanden tot eind december 2008 werden er 2,3 miljoen van dat soort apparaten verkocht.

Vodafone is naast exploitant van mobiel internet ook eigenaar van klanten op het vaste internet. Dat aantal groeide in Europa tot 280.000. De omzet uit die activiteiten is circa 800 miljoen euro, te vergelijken met de verkopen van mobiel dataverkeer.

In het afgelopen jaar pleegde Vodafone twee acquisities waarmee het inhaakt op het groeiend gebruik van mobiel dataverkeer. In mei 2008 kochten de Engelsen het Deense bedrijf Zyb, een backup-dienst voor contacten en agenda's op de mobiele telefoon. In december 2008 nam Vodafone het Zweedse Wayfinder over, een specialist op het gebied van GPS- en locatiebewuste diensten. In het verlengde daarvan lanceerde Vodafone de locatiedienst Pocket Life, die vooralsnog weinig röring veroorzaakt.

Foto: jono2k5 (cc)

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (http://www.channelweb.nl/artikel/2855430). © Jaarbeurs IT Media.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×