'ICT-schadepost bedraagt 4 miljard euro minder'

Nederlandse werknemers zijn gemiddeld 8 procent van hun tijd kwijt aan computerproblemen. Als dit percentage wordt toegepast op de voltallige arbeidsmarkt, dan is de jaarlijkse schadepost ongeveer negentien miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente. Vorige jaar berekende dezelfde universiteit nog dat de totale schadepost door deze problemen 23 miljard euro bedroeg.

De computerproblemen worden voor de helft veroorzaakt door ontbrekende digitale kennis bij werknemers, de andere helft komt voort uit slecht functionerende apparatuur en software. Onder de ontbrekende kennis vallen het niet kunnen vinden van bestanden of vergeten documenten op te slaan. Ook vallen hieronder omslachtige handelingen, verdwalen op internet of het vergeten bijlagen aan e-mail toe te voegen. Technische problemen zijn traag opstartende pc's, haperende mailservers, vastlopende computers en printers die niet goed functioneren.

Ict-vraagbaak

De Universiteit Twente is geschokt door de bevindingen die uit het onderzoek naar voren kwamen en meent dat werknemers ict-trainingen moeten krijgen. Ook moeten helpdesks zich gaan aanpassen naar de behoeften van ict-gebruikers. Naast het oplossen van technische problemen zouden helpdeskmedewerkers ook ingezet kunnen worden om de vaardigheden van personeel te vergroten. Volgens de Universiteit Twente zou er op elke afdeling iemand aangesteld moeten worden die als ict-vraagbaak kan dienen voor zijn naaste collega's

Het afgelopen jaar zijn er wel enige stappen gemaakt. Uit eerder onderzoek van de Universiteit Twente bleek een jaar eerder dat er dagelijks 38 minuten verloren gaan aan deze problemen. De totale jaarlijkse schade bedroeg toen 23 miljard euro. De universiteit weet dat vooral aan de lage computervaardigheid van werknemers. De ECDL (Europees Computer Rijbewijs) Nederland pleitte toen voor de aanpak hiervan. Hierover ontstond onder Computable-experts discussie. De Universiteit Twente maakte niet bekend welke genomen stappen hebben bijgedragen aan het verkleinen van de huidige schadepost.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (http://www.channelweb.nl/artikel/4437007). © Jaarbeurs IT Media.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×