De informatiebron voor het Nederlandse ICT-resellerkanaal   Adverteren | Mobiel | Contact  
Channelweb
 Zoek
Nieuwsbrief
Reacties
Bedrijvengids
Mobiel



Nieuws aanmelden
Heb je nieuws voor ICT-resellers? Gebruik het aanmeldformulier.
Agendapunt melden
RSS-feed Volg ons via Twitter

 
Opinie
 Terug Mail aan een vakgenootPrintvriendelijke versie   

Social data versus big data

Big data is hot. Als een van de sprekers op het eerste Big Data Forum van 17 april 2012 te Almere heb ik gesproken over het thema 'social data versus big data'.

Roland Haeve

Big data kent eigenlijk de min of meer de bekende V's, te weten:

- Variety: in a nutshell, de diversiteit van de data;
- Volume: in a nutshell, de hoeveelheid, grootte van de data;
- Velocity: in a nutshell, de stroming (streaming), verplaatsing van data (movement).
- Viscosity: in a nutshell, meet de "weerstand" van de flow in de volume van de data (measures the resistance to flow in the volume of data).
- Virality: in a nutshell, meet hoe snel data wordt verspreidt en gedeeld tussen unieke nodes.
- Value: in a nutshell, wat is de toegevoegde waarde die het moet gaan opleveren?

De laatste V-Value is mijns inziens de belangrijkste wat je met name als organisatie er uit zou willen halen.

Yammer, Twitter en LinkedIn

Social media in allerlei vormen produceren veel data die in de meeste gevallen onder alle V's van big data vallen. Als je dit combineert met het feit dat social data veelal (de 80/20 regel gaat hier zo'n beetje op) ongestructureerd is, komt hier de V van Value om de hoek kijken. Met andere woorden, social data valt onder de noemers van big data.

Met name als professional heb je tegenwoordig veel kanalen waarin je zaken/informatie ontvangt en kan versturen, denk hierbij aan telefoon (Viber, Whatsup, VoIP's, etc.), e-mail, Yammer, sms, Twitter, blog's, LinkedIn, chat, etc. Het is belangrijk om als verzender en ontvanger, in een zakelijk omgeving, na te gaan wat het te behalen doel is. Gaat het om het individu of een hele grote groep benaderen, of weer iets anders? Belangrijk wordt toch het feit dat binnen social media en dus de daarbij behoorde social data ook naast de bekende, zoals Google, online winkels, etc. ook te beseffen 'who is watching the watchers?'.

Aanpak criminaliteit

Naast de bekend geachtte Amerikaanse patriot act en het feit dat bijvoorbeeld de 'congress of library' alle niet-persoonlijke Tweets voor vele maanden bewaard, gebruiken ook buitenlandse agencies, maar ook in Nederland, politie en justitie social data in hun aanpak van onder andere criminaliteit. Zij zijn zich zeer bewust hoe met social data om te gaan.

Door alle informatie die we delen en door de techniek weet 'men' waar we zijn en wat we ook nog eventueel aan het doen zijn. Mede daar we dit zelf delen en updaten is dat natuurlijk ideaal voor diegene die daar gebruik van willen maken. Ik verwacht ook dat reclamemakers naast de bekende zoekresultaten op zoekmachines en dergelijke we op onze tv's en gameconsoles (die meer en meer gekoppeld zijn aan het internet) specifieke reclames krijgen. Door de providers en kabelexploitanten weet men heel goed wat voor gezinssamenstelling we hebben, welke apparaten we aangesloten hebben en waar we ons fysiek (veelal) bevinden.

Daarnaast geeft het ook kansen. Atos bijvoorbeeld heeft de intentie van zero e-mail. Het idee hierachter is eigenlijk een hele positieve gedachte waarvan ik vind dat andere bedrijven hier ook expliciet over dienen na te denken. Het is namelijk zo dat in menig e-mail veel toegevoegde waarde van informatie kan zitten die je als organisatie in de toekomst meer als gestructureerde data zou willen gebruiken.

Crawl

Analytics op e-mail en social data wordt met de verschillende softwareleveranciers die dit leveren op de markt eigenlijk een eenvoudige zaak. Een simpele, zogenoemde 'crawl' op social data werkt tegenwoordig vrij eenvoudig. Stel dat je als organisatie wil weten wat men van je nieuwe product, vindt dat net op de markt is gebracht. Dan werkt een crawl zo:

- Url ingeven (bijvoorbeeld van Twitter).
- Periode bepalen (bijvoorbeeld drie weken gegevens binnenhalen).
- Profile gemaakt, op product. (getagd ten behoeve van ongestructureerde data).
- Stream komt binnen en geanalyseerd.
- Filters geplaatst.
- Op basis van een collectie, nagegaan Like, Unlike, Hot, Buy, etc.
- Met deze subset, analyses te maken, via bi, data mining en visualisaties.

Data uit social media is te relateren aan big data daar alle V's daar aangekoppeld kunnen worden. Het is zeker niet het enige, maar wel in mijn ogen een van de aspecten die veel 'value' kan leveren, door bijvoorbeeld juiste analytics op te zetten en te integreren met de informatie of data vanuit de eigen organisatie.


Roland Haeve 
 
 
 
 Reageer op dit artikel 
 
Meer Opinie:
22 oktober 14:20
Ontwerpprincipes voor de cloud
22 oktober 12:51
Supply chain-processen zijn weinig transparant
22 oktober 11:24
Configuration management is een vak apart
21 oktober 13:05
IT-beveiliging lijkt op Rubiks kubus
20 oktober 13:42
Plaatsonafhankelijk printen met Android
20 oktober 10:00
Een goede datacentermanager heeft smetvrees
17 oktober 13:55
Opent de Rijksoverheid de deuren?
17 oktober 13:00
Integreren van ECM-systeem blijft uitdaging
7 mei 13:41
Social data versus big data
7 mei 13:41
Social data versus big data
7 mei 13:41
Social data versus big data

  


Adverteren  |   Disclaimer  |   Privacy  |   Cookiebeleid  |   Algemene Voorwaarden  |   IT Banen  |   Computable  |   Channelweb  |   IT Knowledge Base  |   Marqit.nl



Alle rechten voorbehouden © Marqit