De informatiebron voor het Nederlandse ICT-resellerkanaal   Adverteren | Mobiel | Contact  
Channelweb
 Zoek
Nieuwsbrief
Reacties
Bedrijvengids
Mobiel



Nieuws aanmelden
Heb je nieuws voor ICT-resellers? Gebruik het aanmeldformulier.
Agendapunt melden
RSS-feed Volg ons via Twitter

 
Opinie
 Terug Mail aan een vakgenootPrintvriendelijke versie   

Cloud en de toekomst van desktopbeheer

Al weer een aantal weken geleden zat ik bij een roundtable sessie met als onderwerp de cloud. Tijdens de sessie werd naar voren gebracht dat, met de opkomst van de cloud en mogelijkheden, desktopbeheer niet meer nodig is. In mijn opinie wordt desktopbeheer juist belangrijker dan ooit.

Misschien is het goed eerst eens aan te geven voor wie de ict eigenlijk is. Soms denken wij it'ers dat wij de belangrijkste functie in een hele organisatie bekleden. Maar als we het even nuchter bekijken dan is it niet meer dan een middel om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Inmiddels is ict echter wel een middel dat onlosmakelijk verbonden is met de bedrijfsdoelstellingen. Bedrijfsdoelstellingen worden echter door mensen gerealiseerd. Mensen die wij vanuit de ict ook wel gebruikers noemen. Voor hen doen we het natuurlijk allemaal. Als een it-afdeling goed begrijpt wat zij moet doen om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren, heeft zij zelfs een grote bijdrage aan het behalen van deze doelstellingen. Zij wordt niet langer gezien als kostenpost, maar als value add.

Inmiddels heeft de it-afdeling concurrentie gekregen uit een onverwachte hoek: de cloud. Bij de cloud kan je namelijk snel en tegen vooraf duidelijke kosten de diensten en applicaties (apps) afnemen. Vooral het feit dat dit snel en tijdelijk kan zijn, is heel aantrekkelijk. Maar is de cloud wel een concurrent voor de it-afdeling of de it-partner?

Want laten we even bekijken wat snel en tijdelijk betekent. De it-afdeling heeft zelfs met alle virtualisatie mogelijkheden moeite met het snel en tijdelijk bieden van een dienst. De reden is dat zij zich aan bepaalde procedures moet houden om te zorgen dat deze nieuwe diensten niet conflicteren met de huidige diensten. Daarnaast krijgt zij vaak het budget niet om deze flexibele oplossingen te bouwen. Door nu de cloud niet als concurrent te zien, maar te omarmen biedt dit de it-afdeling of it-partner de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de keuzes. Ik denk en hoop dat veel it-afdelingen inmiddels wel zo ver zijn.

Desktopbeheer

Waar komen alle diensten en applicaties uiteindelijk samen en waar worden ze gebruikt? Juist, op de werkplek waar de gebruiker zijn of haar werk doet. Hier worden de echte resultaten geboekt en de bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd. Deze diensten en applicaties dienen geïntegreerd en beheerd te worden. Hiermee neemt het belang van systeem integratie op de werkplek toe. Desktopbeheer wordt hiermee ook belangrijker.

Gebruikerstevredenheid is belangrijk bij het optimaal gebruik van ict bij het behalen van de organisatie doelstellingen. Bij het behalen van een hoge gebruikerstevredenheid is belangrijk dat de gebruiker eenvoudig zijn werk kan doen. Hij maakt zich niet druk of de applicatie uit de cloud komt of niet. Doel is de gebruikerstevredenheid verhogen en hiermee een toename in productiviteit bewerkstelligen. Maar is dit niet de essentie van desktopbeheer?

Doordat meerdere diensten en applicaties nu uit de cloud worden gehaald, zal er minder technisch beheer in het eigen datacenter worden gedaan. Er komen immers minder/andere diensten vandaan. Ik zie hier juist de verschuiving. Maar zal met de cloud het belang van systeembeheer verschuiven van het datacenter naar de desktop? Of komt dit meer in balans waardoor de gebruiker beter geholpen is?


Fred van Slooten 
 
 
 
 Reageer op dit artikel 
 
Meer Opinie:
1 augustus 10:26
ICT en de menselijke factor
24 juli 13:42
Citizen developers staan voor de deur
24 juli 10:13
Door de ogen van de computer
23 juli 13:10
The do's en don'ts van cloud computing
23 juli 10:28
Datamanagement onmisbaar voor beslissingen
22 juli 13:18
Gaat het om veiligheid of om bedreigingen?
21 juli 13:29
Zeven kletsverhalen over de cloud
21 juli 9:08
Maak salesprestaties inzichtelijk met CRM
18 juli 14:00
Vervangt video conferentie fysiek contact?
18 juli 13:05
Recht om vergeten te worden kun je vergeten
17 juli 10:08
Type machine

  


Adverteren  |   Disclaimer  |   Privacy  |   Cookiebeleid  |   IT Banen  |   Computable  |   Channelweb  |   Tweakers.net  |   IT Knowledge Base  |   Autotrack.nl  |   Carsom.nl

Alle rechten voorbehouden © De Persgroep