De informatiebron voor het Nederlandse ICT-resellerkanaal   Adverteren | Mobiel | Contact  
Channelweb
 Zoek
Nieuwsbrief
Reacties
Bedrijvengids
Mobiel



Nieuws aanmelden
Heb je nieuws voor ICT-resellers? Gebruik het aanmeldformulier.
Agendapunt melden
RSS-feed Volg ons via Twitter

 
Nieuws
 Terug Mail aan een vakgenootPrintvriendelijke versie   

'ICT-schadepost bedraagt 4 miljard euro minder'

Nederlandse werknemers zijn gemiddeld 8 procent van hun tijd kwijt aan computerproblemen. Als dit percentage wordt toegepast op de voltallige arbeidsmarkt, dan is de jaarlijkse schadepost ongeveer negentien miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente. Vorige jaar berekende dezelfde universiteit nog dat de totale schadepost door deze problemen 23 miljard euro bedroeg.

De computerproblemen worden voor de helft veroorzaakt door ontbrekende digitale kennis bij werknemers, de andere helft komt voort uit slecht functionerende apparatuur en software. Onder de ontbrekende kennis vallen het niet kunnen vinden van bestanden of vergeten documenten op te slaan. Ook vallen hieronder omslachtige handelingen, verdwalen op internet of het vergeten bijlagen aan e-mail toe te voegen. Technische problemen zijn traag opstartende pc's, haperende mailservers, vastlopende computers en printers die niet goed functioneren.

Ict-vraagbaak

De Universiteit Twente is geschokt door de bevindingen die uit het onderzoek naar voren kwamen en meent dat werknemers ict-trainingen moeten krijgen. Ook moeten helpdesks zich gaan aanpassen naar de behoeften van ict-gebruikers. Naast het oplossen van technische problemen zouden helpdeskmedewerkers ook ingezet kunnen worden om de vaardigheden van personeel te vergroten. Volgens de Universiteit Twente zou er op elke afdeling iemand aangesteld moeten worden die als ict-vraagbaak kan dienen voor zijn naaste collega's

Het afgelopen jaar zijn er wel enige stappen gemaakt. Uit eerder onderzoek van de Universiteit Twente bleek een jaar eerder dat er dagelijks 38 minuten verloren gaan aan deze problemen. De totale jaarlijkse schade bedroeg toen 23 miljard euro. De universiteit weet dat vooral aan de lage computervaardigheid van werknemers. De ECDL (Europees Computer Rijbewijs) Nederland pleitte toen voor de aanpak hiervan. Hierover ontstond onder Computable-experts discussie. De Universiteit Twente maakte niet bekend welke genomen stappen hebben bijgedragen aan het verkleinen van de huidige schadepost.


Sander Hulsman 
 
 
 
 Reageer op dit artikel 
 
Meer Nieuws:
2 september 11:57
i3 Groep vernieuwt ICT nutsbedrijf Bonaire
2 september 11:55
PeopleWare behaalt ISO- en NEN-certificeringen
2 september 11:25
Pink Elephant rugsponsor Go Ahead Eagles
2 september 10:51
Denit neemt hostingbedrijf MuntInternet over
2 september 9:58
Apple onderzoekt mogelijk lek in iCloud
2 september 7:20
F5 en VMware combineren technologie├źn
1 september 11:55
Boekhoudplatform Yuki draait op Amazon-cloud
1 september 11:52
ICT & Logistiek maakt eerste sprekers bekend
1 september 10:49
Genpact voert BPO-taken uit voor Sanoma
1 september 10:12
IDC: Kwart meer smartphones verkocht in 2014
1 september 7:15
Palo Alto Networks trekt band aan met Westcon

  
Gerelateerde Bedrijven:
Universiteit Twente



Adverteren  |   Disclaimer  |   Privacy  |   Cookiebeleid  |   IT Banen  |   Computable  |   Channelweb  |   IT Knowledge Base  |   Tweakers.net  |   Autotrack.nl  |   Marqit.nl



Alle rechten voorbehouden © Marqit