De informatiebron voor het Nederlandse ICT-resellerkanaal   Adverteren | Mobiel | Contact  
Channelweb
 Zoek
Nieuwsbrief
Reacties
Bedrijvengids
Mobiel



Nieuws aanmelden
Heb je nieuws voor ICT-resellers? Gebruik het aanmeldformulier.
Agendapunt melden
RSS-feed Volg ons via Twitter

 
Nieuws
 Terug Mail aan een vakgenootPrintvriendelijke versie   

Kwart SAP-klanten kiest oude supportmodel

Bijna een kwart van de bedrijven in Nederland die software van SAP gebruiken (24 procent) keert terug naar het onderhoudmodel voor standaardsupport. Dat blijkt uit een enquête van de Vereniging voor Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG). De softwareleverancier draaide in januari 2010 de verplichte overgang naar een uitgebreider onderhoudsprogramma, enterprise support, terug en bood klanten de mogelijkheid om terug te keren naar het oude onderhoudsmodel.

onderhoud

Uit de enquête blijkt dat bedrijven die zich inhoudelijk verdiept hebben in de verschillende onderhoudsmodellen, door bijvoorbeeld informatiesessies bij te wonen, er vaker voor kiezen om voorlopig vast te houden aan enterprise support.

De leveranciers en gebruikers liggen sinds 2008 in de clinch over de verplichte overgang naar een nieuw onderhoudsmodel. De bedrijfssoftwareleverancier besloot in juli van dat jaar het onderhoudsprogramma te standaardiseren. De leverancier dwong gebruikers van standaardsupport over te stappen naar het volgens gebruikers duurdere en uitgebreidere onderhoudsprogramma enterprise support. Die beslissing leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief, omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar zouden stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten.

Twaalf verschillende gebruikersverenigingen, verenigd in SAP User Group Executive (SUGEN), kwamen in opstand tegen de beslissing van de softwareleverancier. De leverancier en de boze gebruikers kwamen overeen dat de meerwaarde van het nieuwe onderhoudsmodel onderzocht zou worden. Door een benchmark moest duidelijk worden of de prijsverhoging ook daadwerkelijk zorgde voor de verbetering van het onderhoud van de bedrijfssoftware.


Onderzoek

Eind 2009 werd dat onderzoek verlengd. Uit de resultaten was toen nog niet duidelijk of de door de leverancier beloofde verbetering van het onderhoud ook voor de lange termijn gold. Het onderzoek blijft doorlopen omdat de softwareleverancier nog steeds wil aantonen dat enterprise support meerwaarde heeft en op termijn goedkoper is.


Pim van der Beek 
 
 
 
 Reageer op dit artikel 
 
Meer Nieuws:
19 december 11:59
Computable Kerstpuzzel 2014 'Van A tot Z'
19 december 11:57
Xerox stoot IT-outsourcingtak af aan Atos
19 december 11:26
Wolters Kluwer neemt Duits SBS Software over
18 december 11:45
DJI trekt stekker uit planningsproject Ordina
18 december 7:10
Hekkert Autogroep kan met Open Line toekomst aan
17 december 17:11
HP enTrend Micro sluiten OEM-pact appliance
17 december 16:19
Incadea neemt automotive-tak Norriq over
17 december 11:12
CBP onderzoekt privacyvoorwaarden Facebook
16 december 17:27
BTG lonkt naar leden opgedoekt TMA
16 december 13:17
AllSolutions koopt Dolfin Capital uit
16 december 11:55
Carglass digitaliseert planning en werkbonnen

  
Gerelateerde Bedrijven:
SAP



Adverteren  |   Disclaimer  |   Privacy  |   Cookiebeleid  |   Algemene Voorwaarden  |   IT Banen  |   Computable  |   Channelweb  |   IT Knowledge Base  |   Marqit.nl



Alle rechten voorbehouden © Marqit