De informatiebron voor het Nederlandse ICT-resellerkanaal   Adverteren | Mobiel | Contact  
Channelweb
 Zoek
Nieuwsbrief
Reacties
Bedrijvengids
Mobiel



Nieuws aanmelden
Heb je nieuws voor ICT-resellers? Gebruik het aanmeldformulier.
Agendapunt melden
RSS-feed Volg ons via Twitter

 
Nieuws
 Terug Mail aan een vakgenootPrintvriendelijke versie   

Storing Vodafone lag aan falende back-up

De storing die het netwerk van telecomaanbieder Vodafone anderhalve dag platlegde, is veroorzaakt door een falend back-upsysteem. Dat concludeert het bedrijf na onderzoek. Een landelijke gateway viel uit en de andere drie netwerkknooppunten konden die taken niet overnemen. Normaal gesproken gebeurt dat bij een storing automatisch. Door verstopping op het netwerk konden ruim vier miljoen zakelijke en particuliere abonnees hun mobieltje niet gebruiken.

Naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek past het telecomconcern zijn procedures aan zodat dergelijke netwerkproblemen in een eerder stadium kunnen worden gesignaleerd en opgelost worden. Bovendien gaat het bedrijf de vier landelijke gateways, netwerkknooppunten die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer, intensiever bewaken.

Algemeen directeur Jens Schulte-Bockum van Vodafone Nederland meldt dat zijn bedrijf de ervaringen over deze grootschalige storing wil delen met 'andere relevante partijen', om zo een herhaling te voorkomen.


Verontwaardiging

Van woensdagmiddag 18 tot donderdagavond 19 november viel het netwerk van Vodafone uit. Onder de zakelijke gedupeerden waren medewerkers van Rijkswaterstaat, vervoersbedrijf Connexxion en vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen. De storing leidde tot veel publieke verontwaardiging. Een Tweede Kamerlid stelde voor dat telecomaanbieders hun netwerken delen op het moment dat er zich storingen voordoen.

Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.

Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Joost Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. 'De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.' Het bedrijf meldt wel dat abonnees een weekend lang gratis mogen sms'en ter compensatie.

 


Redactie CRN/Computable  
 
 
 
 Bekijk de reacties op dit artikel 
 
Meer Nieuws:
31 oktober 7:06
Zetes en Centric samen in voice-picking
30 oktober 15:23
'Cybercrime verplaatst van banken naar MKB'
30 oktober 15:11
Vinci doopt Imtech ICT om in Axians
30 oktober 10:17
Tekort app-ontwikkelaars remt omzet bedrijven
29 oktober 18:07
Google en Microsoft winnen imago-awards
29 oktober 17:01
KPN breidt clouddiensten uit met IaaS
29 oktober 15:40
Exact integreert apps voor productiebedrijven
29 oktober 15:32
Centric knoopt TMS aan vrachtbrief-protocol
29 oktober 13:27
EMC koopt 3 bedrijven voor hybride cloud
29 oktober 11:55
IBM biedt Sierra Leone zoekysteem Ebola
29 oktober 11:17
PwC helpt bedrijven bij overstap naar Google

  
Gerelateerde Bedrijven:
Vodafone


Reacties op: Storing Vodafone lag aan falende back-up

Door Rolf van Gent op 24 november 2009 - 10:29
Slecht gebruik van het woord "back-up" in de titel. Het gaat om een niet functionerende "fail-over"

Reageer op dit artikel 

Adverteren  |   Disclaimer  |   Privacy  |   Cookiebeleid  |   Algemene Voorwaarden  |   IT Banen  |   Computable  |   Channelweb  |   IT Knowledge Base  |   Marqit.nl



Alle rechten voorbehouden © Marqit